KONTULA
Intro
Kontulan juuret
Laatulähiö vai slummi
Kontula 35 vuotta sitten
Omat muistot ja jutut
Karttoja
Palveluhakemisto
Kuvia
Videoita
Linkit
KontuKeskus
Kontula -lehti
Radio Kontula
Ajankohtaista -arkisto

Haku
Toiminnot
Kirjaudu

Kontulaa ihan vapaasti - keskustelu

Palaa listaan Kirjoita
Tohtori Paha
Kirjoitettu 17.8.2009 klo 21:58

Olen päättänyt julkaista tästä lähtien joka kuukausi kuukauden kontulalaisen, ylläpito varmasti poistaa tämänkin viestin suuressa viisaudessaan, jos näkee sen tarpeelliseksi, mutta haluan sitä ennen, ja siitä huolimatta tähdentää, tämän projektin huumoripuolta. Älkää ottako sitä niin vakavasti vaan itkekää mukana.

Kuukauden kontulalaisen arvonimen (siitä on kaikesta huolimatta kysymys) saa vain tarkkaan harkittu ja tarkan seulan läpäissyt todellisia kykyjään esittänyt henkilö.

Hänen ei tarvitse asua kontulassa, mutta hänen täytyy osoittaa aitoa kontulalaista tinkimätöntä henkistä luonteenlujuutta, rohkeaa elämänasennetta, uteliaisuutta uutta kohtaan, ja koko henkisen kapasiteettinsä tinkimätöntä ja säälimätöntä käyttöä, itsensä alistamista yhteisen hyvän eteen.

Kontulalaista asennetta ei voi ostaa.

ENSIMMÄINEN HENKINEN KONTULALAINEN OLKOON: JOHANNA TUKIAINEN

Leena
Kirjoitettu 17.8.2009 klo 21:20

Kiitos ylläpidolle!

Ylläpidosta
Kirjoitettu 17.8.2009 klo 08:54

Keskustelualueelta poistetaan asiattomat kirjoitukset. Mikäli kirjoitukset ovat asiallisia ja perusteltuja, ne näkyvät näillä sivuilla. Uppis/Tohtori Paha kirjoittavat välillä juttujaan perustellusti ja välillä ala-arvoisesti. Kirjoittajan tulee tietää, missä keskustelun raja kulkee.

Tohtori Paha
Kirjoitettu 17.8.2009 klo 08:11

Ja taas asiallisia kirjoituksiani poistetaan.

Kysymys ketä moderaattori suojelee, kontulalaisiako, ketjut ovat varsin huvittavan näköisiä kun minun viestit hävitetään mutta vastaukset jätetään näkyviin.

Ilmankos itähelsinkiä haukutaan, idässä kaikki on toisin.

Ei voi kuin hymyillä.
Kirjoitettu 17.8.2009 klo 00:25

Kukahan tällä palstalla nyt vedättää ja ketä. Tohtorille terkkuja: Kontulan ja Itä-Helsingin haukkuminen on vanhanaikaista :)))

" Lukeminen kannattaa aina..."
Kirjoitettu 16.8.2009 klo 20:54

Älkää poistako heti ? Antakaa kasvaa korkoa yön yli.

VALO-CD jakaa tietokoneohjelmia suomalaisille - helposti, suomeksi ja ilmaiseksi.

http://www.valo-cd.fi/

Rutiköyhä Kontulasta
Kirjoitettu 16.8.2009 klo 18:01

No niin!!!!Tossa Tohtori Pahan tekstissä tiivistyy todellinen tyhmyys "järki hoi älä jätä".
Kukahan tän palstan on vetässy ihan huumorin puolelle,Uppis itse ja nyt Uppiksen pimeäpuoli "Tohtori paha".

Tohtori Paha
Kirjoitettu 16.8.2009 klo 15:11

Moderaattori poistaa jälleen täysi nasiallisia kirjoituksiani, ketä hän yrittää suojella, se on jäänyt hämärän peittoon??

Sanoin, että tutkailin läpi kaikki kaupunginosien sivustot, ja yhdenkään keskustelupalstalla ei ole ollut tälläistä menoa kuin täällä, sekin antaa huvittavan kuvan itähelsingistä, mutta mikäpä ei antaisi.

Jos modet poistavat tämän asiallisen kirjoitukseni, niin kirjoitan sen vaikka joka päivä uudestaan kunnes se saa jäädä.

ExKontulalainen
Kirjoitettu 15.8.2009 klo 19:44

Iiro Rantala New Triosta innostuneena eilen huomasin, että Kontulassa on festarit, jossa kyseistä trioa pääsee kuulemaan peräti ilmaiseksi. Lähdin täältä Espoon Leppävaarasta juna-metro yhdistelmällä innostuneena paikalle. Olen asunut 1969-77 Kontulassa, joten nostalgiakin ajoi matkaan.
Luin eilen illalla mielenkiinnolla myös tätä palstaa ja teidän Uppiksen kanssa käymää jutustelua (en tiedä mitä olen jäänyt poistettujen viestien osalla paitsi).
Kirjoittelun lukeminen kuitenkin aiheutti sen, että mielenkiinnosta tuli tehtyä havaintoja ympäristöstä (ehkä yrittäen nähdä asioita Uppisen silmin).
Metroasemalle tultuani kaikki vaikutti siistiltä ja ostaria kohti kävellessä oikeastaan vain kapakoiden määrä kiinnitti huomiota. Ostarin keskustan terassilla tilasin erinomaisen isontuopin, josta pystyi päättelemään, että täällä on asiantuntijoita juomassa olutta (hanat putsattu hyvin).
Kaikki vaikutti hyvältä kunnes n. 30-40 v pariskunta n 7v pojan kanssa ilmestyi näköpiiriin. Vanhemmista ilmeisesti Äiti oli siinä kunnossa, että ilman lähitolppien apua ei meinannut pysyä pystyssä ja isäntäkään ei paljon paremmassa kunnossa ollut. Poika hyppelehti kukkapuskan (olivat vissiin menossa kylään jonnekin) kanssa katulaatoituksella ja kävi välillä katsomassa tuleekohan ne vanhemmat perässä. Kukaan ei kiinnittänyt mitään huomiota asiaan, itse mietin pitäisikö soittaa johonkin, mutta ajattelin (ilmeisesti niin kuin kaikki muutkin), että ei kai kuulu minulle.
Jatkoin matkaani kohti kelkkapuistoa ja kun aikaa vielä oli, päätin ottaa yhden kaljan paikallisen pizza yrittäjän terassilla. (Jälleen erinomainen olut ja hinta puolet täkäläisistä hinnoista). Viereisessä pöydässä kaveri söi pitsaansa täysi tuoppi edessään. En kiinnittänyt asiaan enempää huomiota, ennen kuin pitseriasta tuli tarjoilija paikalle ja kysyi, joko se kaveri lähti. Nostin katseeni hämmästyneenä paikallislehdestä, jonka olin kopannut matkaani, ja kysyin "Anteeksi mitä?". Tarjoilija totesi, että kaveri oli jättänyt kassinsa pöytään ja samassa hän huomasikin kaverin istumassa läheisellä ostarin penkillä. Tarjoilija vei kassin (muovia ja kilisi) asiakkaalle ja totesi, että ruokailu oli ohi. Pitsasta oli syöty 1/4 osa ja kalja lähes juomatta. Nyt vasta huomasin, että kaveri oli niin täynnä, että oli pystynyt kyllä tilaamaan, mutta ei syömään. Tarjoilija totesi vitsaillen, että jotkut eivät ymmärrä, että juoda voisi myös kohtuullisesti. Nyökyttelin myöntymisen merkiksi ja hörppäsin kaljani loppuun, koska Iiron trio alkaisi kohta Kelkkapuistossa.
Matkalla kelkka puistoon oli mielenkiintoista seurata, kuinka samaan suuntaan matkaavilla oli isoja limsapulloja mukana. Olihan ilma lämmin, mutta varsin pian selvisi, että limut taisivat olla runsaasti terästettyjä.
Olin olettanut kohtaavani tuhansien ihmisten paljouden kun menin konserttia kuuntelemaan, hämmästyin kun yleisöä itse keikkapaikalla lavan edessä oli n. 20 ja ympärillä kukkuloilla max n 1000. Aikaisemmissa tapahtumissahan on kuulemma ollut jopa 15000 ihmistä.
Iiro Rantala trio oli tullut juuri Singaporesta keikalta Kontufestareille ja olosuhteisiin nähden veti loistavan keikan. Sinänsä konsertin loppupuolella oli vähän häiritsevää, että yleisö katsoi viimeisen kappaleen aikana enemmän Hornettien lentonäytöstä, kuin esitystä. Eipä silti loistava musiikkiesitys tuntui muutenkin olevan suurimmalle osalle lähinnä mielenkiintoista taustamusiikkia.
Konsertin jälkeen suunnistin läheisen juottolan kautta metrolle. Juottolan kaapista sai tilattua erinomaisen "SavuKarhun", joka auringonpaisteessa sätkiä käärivien miellyttävien ihmisten seurassa oli todella nautinnollinen.
Kotimatkalla mietin, olinko provosoitunut tarkkailemaan ympäristöäni tämän palsan kirjoitusten innoittamana. Ehkäpä. Kun saavuin junalla kotikonnuilleni Espooseen, jatkoin tarkkailua. Kun paikallisen torin kulmilla näin parin laitapuolen kulkijan tölkit kädessä sammumispisteessä ja viereisen roskakorin alla kolme varista syövän tuoreesta oksennuksesta sattumia, mietin, että kyllä läheltäkin löytää ongelmia, kun niitä osaa sillä silmällä katsoa.
Kotona nyt kanankoipea grillatessa ja kun pojat lämmittävät saunaa, niin mietin, että onhan asuinalueissa eroa ja paljon samaa, mutta jokin, jos ei muussa, niin ihmisten mielissä, eroittaa idän ja lännen. Ex Kontulalainen
(PS. tätä ei sitten ole oikoluettu, joten älkää viisastelko oikeinkirjoituksesta.)

Mellungsbyläinen
Kirjoitettu 15.8.2009 klo 19:28

13 kilsaa Kontulaan.
Tekniikan Käsikirjan., v. 1965, osa 1 D, sivu 510 mukaan englantilainen jaardi oli vuoteen 1959 asti 914,3984 mm, amerikkalainen jaardi vuoteen 1963 asti 914,40183 mm, ja sen jälkeen kummankin pituudeksi määritetiin tasan 914,4 mm.
Kun maamailissa on 4 x 440 jaardia eli 1760 jaardia eli maamaili on NOIN 1609,3 m, niin tuon NOIN 13 kilsan matka Kontulaan on NOIN 8 maamailia. Merimaili/ilmamaili määritetään eri tavalla ja sen pituus on NOIN 1852 m, eli NOIN 13 kilsaa Kontulaan on NOIN 7 meri/ilmamalia.
Saadaksen Kontulan etäisyydeksi keskustasta 16 kilsaa Notkean Rotan pitäisi mennä ensin Itäväylää pitkin Fallbackan kohdalle, jonne Helsingin keskustasta on matkaa 13 kilsaa ainakin tienviitan mukaan, ja Falbackasta sitten vasemalle Mellunmäentietä ja Kontulantietä pitkin kaariteitse takaisin Kontulaan päin. Mutta kuten sanottu, turha tarkkuus on teknillistä kypsymättömyyttä, joten parempi sanoa NOIN 7 meri/ilmamailia, NOIN 8 maamailia, NOIN 13 kilsaa.

Mitä voimme miettiä
Kirjoitettu 15.8.2009 klo 18:55

Ne haukkuu Kontulaa, jotka eivät ole vierailleet Rautatieasemalla, Narinkkatorilla ja etenkin nelosen ratikassa. Jos on kapea elämänkokemus niin sen mukaiset ovat myös mielipiteet.:))

Terveisiä Vesalasta!
Kirjoitettu 15.8.2009 klo 17:54

Se on hyvä siinä vaiheessa haukkua Kontulaa kun on nähnyt vain ostarin. Eipä ne hyvin paljon siistimpiä ole muuallakaan ostarit. Ja tuosta ostarin alkosta olen saanut erinomaista palvelua ja kyllä sieltä hyviä viinejäkin on löytynyt.

Mellungsbyläiselle
Kirjoitettu 15.8.2009 klo 16:28

Miten voi olla mahdollista että kun muunnat maileja tai jaardeja metreiksi niillä on eri lopputulos? Jos et osaa laskea tai tehdä muutoksia niin älä saivartele täällä muka-tiedoillasi. Opettele ensin laskemaan: jos matkaa on 13 km se on se aina, eikä muutu vaikka jaardi, jalka tai vaikka sitten maileina tehtäisiin muutos.

Rutiköyhä Kontulasta
Kirjoitettu 15.8.2009 klo 15:56

Voi Voi !! Ku ihan oksettaa Kontula,moniongelmaisia ja alkoja ei ilmeisesti ole muualla kuin Kontulassa.

Onko se niin,että Kontulan alkosta haetaan vain päihtymistarkoituksessa juotavaa,muissa alkoissa myydään näköjään mehukattia.
Tämän kontula.com sivu on varmasti alkuperäisesti tarkoitettu kontulalaisille......

Nyt tänne palstalle on ilmestynyt jos minkänäköistä imbesilliä haukkumaan Kontulaa,perustakaa oma sivu missä saatte haukkua rauhassa mitä huvittaa.
Meille kontulaisille on ihan sama mitä haukutte,lähinnä teette itsestänne kapeakatseisia hölmöjä............

Kontula.
Kirjoitettu 15.8.2009 klo 15:01

kerran eksyin kontulaan ja pakko sanoa, että oikein oksetti kun katsoin sitä meininkiä. moniongelmaisia ihmisiä kulkemassa jonossa alkoon. toivottavasti kontulalaiset pysyvät siellä kontulassa!

Vit*n dille
Kirjoitettu 15.8.2009 klo 14:59

ei tää keskustelu liity noihin bileisiin ! daiju!

Basil lika
Kirjoitettu 15.8.2009 klo 14:35

te ootte pahasti kujalla kaikki! onneks tänään on nää bieet niin ei tarvi teijänkään tänne enään avautua!

Tohtori Paha
Kirjoitettu 14.8.2009 klo 22:37

Olen äärettömän hämmästynyt, olen nyt tutkinut reilun vuoden erilaisia hintoja ruoan, polttonesteen, ja muiden joiden luotettava seuranta on helppoa.

Olen huomannut, että Itä-Helsingissä hinnat ovat järjestään kalliimpia kuin esimerkiksi keskustassa, ja länsihelsingissä, en ymmärrä mikä logiikka tässä on, köyhien Itähelsinkiläisten ostokyky ei ole paras mahdollinen, joten ei yhtiöt rahaa saa yhtään enempää. Lisäksi kaikki tietää, että köyhä maksaa aina enemmän kaikessa, en vain uskonut että näin räikeästi.

Olen siis seurannut tätä runsaan vuoden, katsokaapa tekin esimerkiksi vain polttonesteiden hintoja, diesel ja bensa on aina 1-2 senttiä kalliimpaa.

Muistakaa kuitenkin kouluttamattomat, että tarkastelujakson täytyy olla tarpeeksi pitkä, esimerkiksi puoli vuotta.

Koittakaa kestää köyhät.

Mellungsbyläinen
Kirjoitettu 13.8.2009 klo 21:58

Nyt on taas se aika vuodesta, jolloin Notkea Rotta vaikka itähelsinkiläinen kuulemma onkin, toistuvasti Kontufestareilla 2009 väittää: Kuustoista kilsaa Kontulaan.
Se hänelle, siis Rotalle kertokaa kun itse en mä voi: Oikea matka Helsingin keskustasta Kontulaan on 8 mailia, siis maamailia (1609 m), tai 7 merimailia/ilmamailia (1852 m), joka tapauksessa noin 13 kilsaa. Eli ole tarkkana mitä maileja kulloinkin käytät. Jos Rotta käyttäisi vaikkapa jaardeja (914 mm), ei siitäkään tule matkaksi Kontulaan kuin noin 14 kilsaa.
Saavuttaakseen 16 kilsaa, Rotta menköön ensin Itäväylää pitkin Fallbackan kohdalle, jonne on 13 kilsaa. Siitä eteenpäin Porvooseen päin vielä 3 kilsaa, jossa Uuden Porvoontien varrelta takaviistoon vasemmalle haarautuu Sotungintie. Sitä pitkin vielä eteenpäin jonkin matkaa, jolloin etuviistoon oikealle haarautuu ihan aito Susiraja-niminen tie. Kulku Susirajaa pitkin tosin on luvanvaraista. Kuka sen kulkuluvan antaisi? No Susi sen varmaan mielellään antaisi Rotalle. Ja silloin jo oltaisiin reilusti 16 kilsan paremmalla puolella, kun kerran 13 kilsaa Kontulaan ei sitten millään ilveellä kelpaa.
Voisiko edes hyväntekijämme nimimerkki Ökyrikas länsihelsinkiläinen tässä suhteessa joku kerta Rottaa valistaa. Jos ei Öky kuitenkaan voi, kuten pahoin pelkään, niin akateemisen loppututkinnon suorittaneena kirjoittakoon ikimuistoisissa pakinoissaan edes paikannimet oikein. Finlandiassa näet kirjoitetaan esimerkiksi erisnimi Helsinki isolla alkukirjaimella, Ökylandiassa kaiketi pienellä alkukirjaimella helsinki.

Älä ota enää
Kirjoitettu 13.8.2009 klo 21:20

Ei kannata turruttaa aivotoimintaansa noilla stimulanteilla. Menetät tulevaisuutesi, onhan todellisuuden tajusi jo aikalailla hämärtynyt. Jos totta puhutaan niin ainahan tälle sivustolle voi yksi Kylähullu pesiytyä ja voimme sinulle iltamme iloksi vastineita kirjoitella. Tosin Uppis on tainnut meistä sen parhaan innon olla jo taltuttanut. Saa nähdä jaksaako kukaan enää provosoivista typeryksistä innostua. Onnea yrityksellesi uusi Kylähullumme :))

Tohtori Paha
Kirjoitettu 13.8.2009 klo 20:24

Kontulalainen taikasieni-kauppias oli tänään kauppatorilla myymässä, itäisiltä taikapelloilta löytämiään terapiasieniä.

Ilkeät viranomaiset, estivät kuitenkin tämän itähelsingin ihmeen bisnekset, vedoten raukkamaisesti myyntilupaan, kun urhea itäisen talousalueen bisnesmies yritti puolustautua raukkamaisia viranomaisia vastaan ihan pienellä harjan varrella, kantoi ilkeät smurffisedät hänet terapi...putkaan.

Mistä näitä oikein sikiää....idästä..idästä.

Marsipaani Räikkönen
Kirjoitettu 12.8.2009 klo 19:54

Minä ja ystäni Hämis pistetään pannuun kaikille jotka väittää et kontula olis jotenki huonompi ku esimerkiks kaivopuisto, me ollaan rikkaampii ku muut sanokoon nastamuumio ja hänen kääpallosormuksensa mitä tahansa.

Kylähulluille tilausta ..
Kirjoitettu 11.8.2009 klo 23:41

Kiitoksia kovasti, nyt tuntuukin tosi turvalliselta. Muistahan syödä aamupuurosi niin sinusta kasvaa oikea mies ja toivottavasti valveutunut, lämminsydäminen ja avarakatseinen sellainen. Tytöt tykkää niistä :)))

Kylähulluille on tilausta vai ?
Kirjoitettu 11.8.2009 klo 22:50

Tällä sivustolla seikkailee nyt uusi Kylähullu Uppiksen jälkeen. Ihan kiva tri kun järkkäät meille naurun aihetta. Muuhun tuskin rahkeesi riittävätkään vielä. Kannattaa käydä koulu kunnialla loppuun ja hankkia hieman elämänkokemusta niin maailma näyttää täysin toiselta.

Tohtori paha
Kirjoitettu 11.8.2009 klo 18:30

Arvoisa Rutiköyhä Kontulasta, Uppis todella kyllästyi teihin ja lähti lomalle, minä tuuraan häntä. Olen Uppiksen valoisa ja ystävällinen puoli.

Aurinkoista päivänjatkoa sinne rutiköyhään kontulaan itähelsingin aunukseen.

Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39

Edellinen sivu Seuraava sivu

Kirjoita

Nimimerkki:  
Viesti: